الخوجه..... نقطه سودا ف حياتنا


مدرستي الحلوه الخاصه اللي بتسعي لانها تخلي كل طلابها متفوقين وشايفه ان كدا صح عطو خطبه صماء انهارده عن انص درجه اللي ممكن تقع مني ازاي ممكن تضيعني واني فاشل لو دخلت حاجه غير طب وهندسه وان السبب الرائع الصراحه ف وجهه لنظري للتفوق هو اني اتباهي بمجموعي ( ع اساس ان المجموع العالي حاجه افتخر بيها ) قدام جيراني وعيلتي .


يا فرحتي بالفشخره اللي حاتفشخرها ع جيراني لما ما يكونش عندي ابداع
الكلام دا طلع مني ومقدرتش اكتب غيره لانه جه ف لحظه وحي كدا لما كنت بحاول اقنع احد المتفوقين بوجهه نظري

ربنا عاطي لكل واحد موهبه ف حاجه واحده بس
واحده بس
عشان كدا مفيش ف العالم كله حاجه اسمها المجموع غير ف مصر
المفروض
المفروض
ان الماده اللي انا موهوب فيها دي
اعمل فيها ابحاث
ابدع فيها
ابتكر
ويكون تفكيري فيها بمستوي تفكير المدرس
والباقي يبقي مستوايا متوسط فيه
لاني لو حاولت
اني اتفوق ف الباقي
انا كدا لازم
لازم
حاحفظ
ولو حفظت
وما فهمتش
الابداع والابتكار بيقلو
حاطلع اشتغل اي حاجه من غير ابتكار
حاعمل زي الكتاب ما بيقول
اينعم حاشتغل
واتجوز
لكن كام سنه وانا اموت وعيالي من بعديا
وبعد كدا مين ادم
محدش حايفتكرني
ليه ما يكونش عندي مثلا موهبه اجتماعيه
ادخل معهد خدمه اجتماعيه
ابقي غبي بقي
ابقي فاشل
العكس
حاكون احسن من اللي دخل طب ومعنهدوش ابداع
الفكره
انا عاوز ايه
مش المجموع عاوز ايه
لو ظروف البلد كدا
محدش فرض علينا اننا نتعامل معاها
احنا اللي فارضين ع نفسنا


حافظ ع الحاجه اللي اتعمل عليها ثورة وناس ماتت عشانها اي وهي رايك اكيد عندك ف البيت او ف مجتمعك بيبص لاي كليه غير طب وهندسه انك غبي خلي عندك راي وقول لا انا عاوز ادخل دي انسي حاجه اسمها مجموع ما كتير بيجيبو مجموع عالي بس يأما ابداعهم يقل ويشتغلو يأما الوكسه ما يلاقوش شغل كمان او حاجه تالته بقي ان البلد يكون حالها اتعدل لما يتخرج
ابقي خلي قريبك او جارك اللي اتفشخرت عليه ينفعك بقي



تختلف او تتفق معايا ف حجات كتير انما ف انك مش حاتشتغل محامي ودكتور ف نفس الوقت ما يتهياليش فيها اختلاف



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق